Procountor Tili, hitti vai huti?

Procountor Tili on herättänyt todella suurta kiinnostusta pienten ja vähän suurempien yritystenkin keskuudessa. Koska meitäkin kiinnostaa, listasimme omassa päässämme pyörivät kysymykset ja kaivoimme niihin vastaukset, jotta muiden tietoa etsivien elämä olisi helpompaa.

Tämä kirjoitus perustuu lokakuun 2024 alkupuolella saatavilla olleisiin tietoihin. Kuten tiedämme, kehitys kehittyy ja siksi asiat on aina hyvä tarkistaa palvelun tarjoavilta yrityksiltä.

Mikä Procountor Tili oikeasti on?

Procountorin jonkin aikaa sitten julkaisema Procountor Tili on pähkinänkuoressa Alisa Pankin pankkitili, johon Procountor tarjoaa integraation taloushallinnon järjestelmään. Procountor ei siis ole ryhtynyt pankiksi, vaikka tilin nimestä voisi niin päätelläkin, vaan Alisa Pankki huolehtii kaikista pankin vastuista ja Procountor puolestaan tiedonsiirrosta pankin ja Procountorin välillä.

Miksi Procountor Tili on niin kiinnostava?

Ylivoimainen syy kiinnostavuuteen tuntuu olevan palvelun hinta. Alisa Pankki ei veloita tilistä itsessään mitään, ja Procountorin veloitus integraatiosta pankkitilin ja ohjelmiston välillä on kirjoitushetkellä 9,99 euroa kuukaudessa (johon oletamme lisättävän arvonlisäveron).

Jos hinnoittelua verrataan käytännössä mihin tahansa Suomessa toimivaan yrityspankkiin, jättää Procountor Tili historiaan satojen eurojen maksut asiakkuuden ja tilin avaamiseen ja pienelläkin yrityksellä helposti useisiin kymmeniin, jopa satoihin euroihin kuukaudessa nousevat palvelu- ja transaktiomaksut.

Toinen merkittävä syy arvo tilissä on se, että sille maksetaan korkoa. On lähes automaatio, että yritys ei tavalliselle pankkitililleen saa minkäänlaista korkoa – tässä Alisa Pankki on miellyttävä poikkeus.

Meillä on Netvisor / Fennoa / joku muu, voimmeko käyttää Procountor Tiliä?

Lyhyt vastaus on, että ei siinä ainakaan mitään järkeä ole. Procountor Tililtä, eikä tätä kirjoittaessa muiltakaan Alisa Pankin tarjoamilta tileiltä, ei ole saatavissa tarvittavia liitäntöjä esimerkiksi Netvisoriin tai Fennoaan. Tällöin tilitapahtumat ja maksut eivät siis siirry automaattisesti pankin ja taloushallinto-ohjelman välillä, mikä on yksi sähköisen taloushallinnon tärkeimmistä kulmakivistä.

Samaan ongelmaan törmätään toki myös silloin, mikäli käytössä on Procountor Tili, mutta syystä tai toisesta Procountorin käytön haluaa lopettaa. Tällöin toiseen järjestelmään siirtyminen vaatii todennäköisesti myös pankin vaihtamista.

Mitä heikkouksia Procountor Tilissä on?

Keskittämisessä on aina sekä hyviä että huonoja puolia. Kuten edellä mainittua, Procountor Tiliä käyttäessä yritys on käytännössä naimisissa Procountorin kanssa.

Oman, vaikkakin kertaluonteisen, haasteensa aiheuttaa myös se, että tilinumero ei seuraa yritystä pankkia vaihtaessa. Mikäli Procountor Tiliin vaihtaa toisesta pankista, joutuu uuden tilinumeron ilmoittamaan paikkaan jos toiseenkin. Ja jos Procountor Tilistä luopuu ja siirtyy toiseen pankkiin myöhemmin, niin sama operaatio on jälleen edessä.

Jos vanhaa tilinumeroa on kylvetty sadoille tai tuhansille eri asiakkaille, ei  pelkkä tilinumeron vaihtaminen laskupohjaan siis välttämättä riitä. Etenkin yritysten välisessä laskutuksessa isommat (ja välillä pienemmätkin) toimijat saattavat vaatia paljonkin paperisotaa tilinumeron päivittämiseksi.

Tilinumeron vaihtamisen ilmoittamista voi toki helpottaa säilyttämällä vanhan pankkitilin käytössä uuden tilin rinnalla. Se kuitenkin useimmiten syö pitkälti ne kustannussäästöt, mitä Procountor Tiliin siirtyminen tuottaisi.

Kuten aina pankkeja ja muita yhteistyökumppaneita vertaillessa, on tärkeää huomioida myös riskienhallinta. Alisa Pankki on toimijana pienempi kuin suuret yrityspankit, mutta toisaalta varat ovat vastaavan talletussuojan piirissä kuin suuremmillakin toimijoilla.

Muita kysymyksiä vastauksineen

Procountor on omalla sivustollaan vastannut moniin perustason kysymyksiin Procountor Tiliin liittyen, joten emme lähteneet kopioimaan näitä vastauksia tähän kirjoitukseen. Toisaalta, jos olemme jättäneet huomiotta jonkin oikein olennaisen asian, joka olisi pitänyt selvittää ja kaipaa edelleen vastausta, laita meille viestiä jotta osaamme kehittää kirjoitusta.

Yhteenveto

Vaikka yllä onkin nostettu vahvuuksien sijaan myös joitakin potentiaalisia heikkouksia, mielestämme Procountor Tili tuo ehdottoman tervetulleen lisän yritysten pankkipalveluiden markkinoille. Itse palvelun kilpailukykyisyyden lisäksi se ajaa toivottavasti myös perinteisemmät alan toimijat tarkistamaan omia toimintamallejaan ja hinnastojaan asiakkaan kannalta miellyttävään suuntaan.

Eli otsikon kysymykseen vastataksemme, eiköhän tässä ole kyseessä paljon ennemmin ”hitti” kuin ”huti”.

Heräsikö ajatuksia? Jäikö kysyttävää?

Laita yhteydenottopyyntö oheisella lomakkeella. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavana työpäivänä, usein paljon nopeammin.

Jos et fanita lomakkeita, saat meidät kiinni myös muita reittejä:

Terolle voit soittaa numeroon 0400 399 361 tai meilata tero.puranen@fionia.fi.

Patrickin taas tavoitat numerosta 040 538 1800 tai patrick.partti@fionia.fi.